کفش مناسب کف پای صاف چه ویژگی هایی دارد

هرآنچه که باید برای خرید کفش مناسب کف پای صاف بدانید

 

کف پای صاف یکی از مشکلات رایج و اغلب بدون درد پا است. پا اغلب شکل قوس مانندی دارد. کف پا اغلب پشت انگشتان پا به سمت بالا خمیده شده و به سمت پایین پاشنه‌ی پا رو به پایین خمیده می‌شود. داشتن کف پای صاف به این معنا است که کف پا قوس ندارد و کل کف پا هنگام ایستادن کف زمین را لمس می‌کند.

کف پای صاف برای بسیاری از افراد مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما در برخی افراد روی چگونگی ایستادن و حرکتشان تاثیر می‌گذارد. در این افراد پایشان روی سایر قسمت‌های بدنشان فشار وارد می‌کند. در صورتی که شکل پا باعث ایجاد درد در پا، زانو، لگن یا کمر شود به درمان نیاز دارید. انتخاب کفش مناسب می‌تواند به جلوگیری از ایجاد کف پای صاف کمک کند.

داشتن کفش مناسب برای کف پای صاف به کاهش درد کمک کرده و باعث می‌شود در طول روز راحت باشید. این کفش‌ها باید استقامت، پوشش قوس و محافظ داشته باشند. یک کفش مناسب برای کف پای صاف باید ویژگی‌های خاص یک کفش ارتوپدی را داشته باشد.

فرقی ندارد که به چه کفشی نیاز دارید در هر حال مشخصات کفش مناسب کف پای صاف در همه‌ی آن‌ها یکسان است.

 

کف پای صاف

 

کف پای صاف

 

 

تفاوت بین کف پای صاف و کف پای سالم ساده است. در کف پای صاف فشارها به گونه‌ای که باید توزیع نمی‌شوند. در واقع مدل پا به سمت داخل خمیده شده و منجر به ایجاد درد در قوس، پاشنه و مفاصل پا می‌شود. این درد حتی می‌تواند به زانوها یا لگن هم برسد.

 

دلایل ایجاد کف پای صاف

 

کف پای صاف چیزی است که در طول کل زندگی می‌توانید آن را داشته باشید. برخی افراد هیچ‌گاه قوس مجزایی در پایشان ندارند. کودکان پاهای صاف‌تری نسبت به بزرگسالان دارند و ممکن است با کف پاهای صاف رشد کنند.

دسته‌ی دیگری از افراد ممکن است به مرور زمان متوجه شوند کف پاهایشان در حال صاف شدن است. ساییدگی عمومی استخوان‌ها و مفاصل می‌تواند منجر به کف پای صاف در بزرگسالی شود. سایر عوامل خطری که باعث بروز کف پای صاف می‌شوند عبارت‌اند از:

 

  • بالا رفتن سن
  • دیابت
  • آسیب دیدگی پا یا مچ
  • چاقی
  • روماتیسم مفصلی

 

چگونه کف پای صاف را اصلاح کنیم؟

 

برای اصلاح کف پای صاف کارهای مختلفی می‌توانیم انجام دهیم که برخی از آن‌ها در ادامه آورده شده‌اند:

 

  • انتخاب کفش مناسب کف پای صاف ؛ به دنبال کفشی باشید که کفی ضخیم، پهن و دارای پوشش قوس باشد.
  • پوشیدن کفی‌های ارتز برای کف پای صاف ؛ این کفی‌ها برای اصلاح طرز ایستادن و تسکین درد روی نقاط تکیه‌گاه روی زمین عمل می‌کنند.
  • فیزیوتراپی یا تمرین‌های خانگی
  • انجام عمل جراحی؛ به عنوان آخرین درمان در صورت موافقت تیم پزشکی و پس از امتحان تمام راهکارهای دیگر.

 

ویژگی‌‌های کفش مناسب کف پای صاف

 

ویژگی‌های کفش مناسب کف پای صاف

 

 

پوشش کف پا

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که پوشیدن کفشی که قوس پا را پوشش می‌دهد بهترین گزینه برای کف پای صاف است. به دنبال کفشی باشید که کفی محکم اما لایه‌داری داشته باشد که سطح پا را پوشش دهد. کفی کفش باید انعطاف‌پذیر بوده و نباید شل باشد. کفی باید با پا حرکت کرده و هنگام قدم زدن یا ایستادن از پا پشتیبانی کند.

 

پوشش قوس پا

به دنبال کفش‌هایی باشید که پوشش اضافی در وسط کفی داشته باشند. پوشش کفی بلند می‌تواند فشار را از وسط پا برداشته و به تنظیم صحیح پا کمک کرده تا در هنگام حرکت مچ، زانو یا لگن خود را نچرخانید.

 

پوشش پاشنه

صندل‌هایی که پوششی دور پاشنه ایجاد نمی‌کنند به هیچ عنوان برای کف پاهای صاف مناسب نیستند. این مدل کفش‌ها خیلی گشاد هستند و پوشش کفی مناسب برای کف پای صاف را فراهم نمی‌کنند. افراد دارای کف پای صاف باید کفش‌هایی را انتخاب کنند که با کفش و پا با هم حرکت کنند. در واقع باید به دنبال کفش‌هایی باشند که از عقب به اندازه‌ی کافی بالا آمده باشند تا همیشه پاشنه را در تماس با کفش نگه دارند.

 

پاشنه‌ی بلند

کفش‌هایی که در قسمت پاشنه کمی بلند هستند فشار را از قسمت میانی کفی برداشته و درد پا را تسکین می‌دهند. نیازی نیست که ارتفاع پاشنه خیلی زیاد باشد. پاشنه‌ی ۲.۵‌ یا ۵ سانتی‌متری برای کمک به کف پای صاف کافی است. به دنبال کفش‌های رسمی با پاشنه‌های بلند و کفش‌های اسپرت با کفی پاشنه‌ی ضخیم‌تر باشید.

 

کفش‌های بنددار

کفش‌های دارای بند این امکان را فراهم می‌کنند که قسمت بالایی کفش را متناسب با اندازه‌ی پای خود تنظیم کنید. این امکان هم وجود دارد که بند را طوری تنظیم کنید که قسمت‌های مختلف پایتان پوشش یکنواختی داشته باشند. تخصیص فضای کافی به پا در کفش باعث می‌شود وزنتان به صورت یکنواخت روی کفی کفش توزیع شود.

 

در پایان

کفش ایدئال برای کف پای صاف نباید از وسط خم شود و همچنین باید پوشش خوبی را برای قوس پا فراهم کند. این کفش همچنین باید کفی جدا شدنی داشته باشد که بتوان کفی ارتز را داخل آن قرار داد.

پوشش پشت و میانه‌ی پا دو ویژگی مهم در انتخاب کفش‌برای کف پاهای صاف هستند. مدل کفش هم بسیار مهم است از این جهت که کفش‌های بسته از صندل‌ها بسیار مناسب‌تر هستند. اما به خاطر داشته باشید که انتخاب کفش مناسب برای کف پای صاف به تسکین درد و راحتی در طول روز کمک می‌کند.

 

این مطلب فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید.

 

    رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

    ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

    بازگشت به بخش ورود

    کد دریافتی را وارد نمایید.

    بازگشت به بخش ورود

    تغییر کلمه عبور

    تغییر کلمه عبور

    حساب کاربری من

    سفارشات

    مشاهده سفارش

    سبد خرید