سایز کفش بزرگ سالان و کودکان ؛ نحوه اندازه گیری و جدول های سایز بندی

خرید یک جفت کفش مناسب به ظاهر کار ساده‌ای است اما وقتی نوبت به اندازه گرفتن و پیدا کردن سایز پا می‌رسد، پیچیدگی‌های خرید نمایان می‌شوند. کار آن‌جایی سخت می‌شود که قصد خرید کفش به صورت آنلاین داشته باشید. روحتان هم خبر ندارد کفش سایز ۳۸ که در سایت می‌بینید بر اساس سایز کفش آمریکایی است یا اروپایی، شاید هم بر اساس سایزبندی انگلیسی است که کلا از زمین تا آسمان با بقیه‌ی جدول‌ها فرق دارد. بعضی سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین هم راهنمای سایز کفش ندارند که شما بتوانید از مناسب بودن کفش برای پای خود مطمئن باشید.

 

شما کفش را می‌خرید، بعد از چند روز تحویل می‌گیرید و می‌بینید برای پای شما مناسب نیست و نمی‌توانید آن را بپوشید. کلی هزینه کردید، انتظار کشیدید و نتیجه چیزی جز یاس و ناامیدی نیست. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مطلب، راهنمای کاملی برای اندازه‌گیری سایز کفش ارائه دهیم تا هر وقت تصمیم به خرید کفش داشتید بتوانید بدون هیچ مشکلی یک جفت کفش با سایز مناسب بخرید.

 

کفش‌ها بر چه اساسی سایزبندی می‌شوند؟

 

سایز کفش مردانه امریکایی

 

قبل از اینکه به سراغ راهنمای سایز کفش و روش اندازه‌گیری پا برویم لازم است درک درستی از سایزبندی کفش داشته باشید. بر اساس اندازه‌ی پاهای مختلف جدول‌های استانداردی تهیه شده سایز کفش‌ها را تعیین می‌کند. این کار برای راحتی در تولید و همچنین انتخاب کفش انجام شده است. برای اینکه بدانید سایزبندی کفش چطور انجام می‌شود باید، بهتر است با عوامل موثر بر آن آشنا شوید.

 

    • طول کف پا: این از مهم‌ترین عوامل تعیین سایز کفش است. اندازه‌گیری کف پا از پاشنه تا بلندترین انگشت، طول کف پا را تعیین می‌کند.

     

    • عرض کف پا: بعضی از افراد پای پهن و بعضی پای باریک دارند. به همین دلیل کفش سایز ۴۰ کسی که پای باریکی دارد برای پای سایز ۴۰ که پهن است مناسب نیست.

     

    • سیستم اندازه‌گیری: در هر منطقه از جهان سیستم اندازه‌گیری سایز پا و در نتیجه سایزبندی کفش‌ها با هم متفاوت هستند. به همین دلیل جدول‌های سایزبندی مختلفی داریم که با علامت اختصاری هر منطقه مشخص شده‌اند.

     

    • جنسیت و سن: سایز کفش ارتباط مستقیمی با جنسیت شخصی دارد که قرار است آن را بپوشد. همچنین سن افراد در سایزبندی کفش آن‌ها موثر است. مثلا اگر راهنمای سایز کفش مردانه و زنانه مقایسه کنید متوجه می‌شوید که کفش سایز ۴۰ زنانه خیلی کوچک‌تر از کفش سایز ۴۰ مردانه است. این موضوع در مقایسه جدول سایز پای کودک و بزرگسال هم قابل مشاهده است.

     

    به غیر از این چند موردی که ذکر شد، لازم است از دو نکته‌ی مهم دیگر هم اطلاع داشته باشید:

     

    • واحد اندازه‌گیری: سیستم اندازه‌گیری و عددی بعضی از کشورها به اینچ و بعضی دیگر به سانتی‌متر است. پس در زمان بررسی جدول راهنمای سایز کفش باید حتما به واحد اندازه‌گیری توجه کنید و در صورت لزوم آن را به سانتی‌متر تبدیل کنید.
    •  
    • نیم‌سایز: پای همه‌ی افراد بر اساس یک فرمول دقیق رشد نمی‌کند و به همین دلیل سایز کفش افراد زیادی بین دو سایز استاندارد وجود دارد. پس اصطلاحی به نام نیم‌سایز به دنیای تولید و فروش کفش راه پیدا کرد تا اندازه‌گیری و سایزبندی دقیق‌تر از قبل انجام شود. یعنی اگر کفش سایز ۳۸ برای شما کوچک است و کفش سایز ۳۹ بزرگ، شما باید کفشی با سایز ۳۸.۵ بخرید.

     

    چگونه سایز کفش خود را بفهمیم؟

     

    برای پیدا کردن سایز کفش فقط کافی است کف پای خود را به روش زیر اندازه بگیرید و سایز کفش مناسب را پیدا کنید.

     

    قدم اول – آماده‌سازی

    • وسایلی که در عکس می‌بینید آماده کنید.
    • بهتر است اندازه‌گیری در زمان عصر انجام شود. چون در این زمان پا کامل‌ترین حالت خود را دارد و اندازه‌ی به دست آمده واقعی‌تر است.
    • اگر قرار است کفش را بدون جوراب بپوشید حتما پا برهنه اندازه‌گیری را انجام دهید. اما اگر قرار است کفش را با جوراب بپوشید، حتما همان جوراب را به پا داشته باشید.
    • برای اندازه‌گیری روی یک سطح سخت و صاف بایستید.

     

    قدم دوم – رسم شکل پا

    • بهتر است از کسی بخواهید که به شما کمک کند.
    • پاهایتان را روی کاغذها قرار دهید.
    • صاف بایستید و وزنتان را به طور مساوی روی هر دو پا تقسیم کنید.
    • شکل هر دو پا را رسم کنید چون همیشه یکی از پاها به طور طبیعی از پای دیگر بلندتر است.

     

    قدم سوم – اندازه‌گیری

    • با خط کش از قسمت پاشنه تا نوک بلندترین انگشت را اندازه بگیرید.
    • این کار را برای هر دو پا انجام دهید.
    • اعداد را جایی یادداشت کنید.
    • بر اساس اندازه‌ی پای بلندتر سایز کفش را انتخاب کنید.

     

    جدول عمومی بین‌المللی راهنمای سایز کفش

     

    این جدول سایزبندی بین‌المللی کفش است و با کمک آن می‌توانید سایز هر کفش زنانه و مردانه‌ای را به سایز رایج در ایران تبدیل کنید.

     

    استاندارد آمریکا (کفش مردانه)استاندارد آمریکا (کفش زنانه)استاندارد انگلیساستاندراد اروپااستاندارد هندسایز پا به سانتی متر 
    ۳۴.۵۲.۵۳۴.۵۲.۵۲۱.۶ 
    ۳.۵۵۳۳۵۳۲۲ 
    ۴۵.۵۳.۵۳۵.۵۳.۵۲۲.۴ 
    ۴.۵۶۴۳۶.۵۴۲۲.۹ 
    ۵۶.۵۴.۵۳۷۴.۵۲۳.۳ 
    ۵.۵۷۵۳۷.۵۵۲۳.۷ 
    ۶۷.۵۵.۵۳۸۵.۵۲۴.۱ 
    ۶.۵۸۶۳۹۶۲۴.۶ 
    ۷۸.۵۶.۵۳۹.۵۶.۵۲۵ 
    ۷.۵۹۷۴۰۷۲۵.۴ 
    ۸۹.۵۷.۵۴۰.۵۷.۵۲۵.۸ 
    ۸.۵۱۰۸۴۱.۵۸۲۶.۲ 
    ۹۱۰.۵۸.۵۴۱.۵۸.۵۲۶.۷ 
    ۹.۵۱۱۹۴۲.۵۹۲۷.۱ 
    ۱۰۱۱.۵۹.۵۴۳.۵۹.۵۲۷.۵ 
    ۱۰.۵۱۲۱۰۴۴۱۰۲۷.۹ 
    ۱۱۱۲.۵۱۰.۵۴۴.۵۱۰.۵۲۸.۴ 
    ۱۱.۵۱۳۱۱۴۵.۵۱۱۲۸.۸ 
    ۱۲۱۳.۵۱۱.۵۴۶۱۱.۵۲۹.۲ 
    ۱۲.۵۱۴۱۲۴۶.۵۱۲۲۹.۶ 
    ۱۳۱۴.۵۱۲.۵۴۷۱۲.۵۳۰.۱ 
    ۱۳.۵۱۵۱۳۴۷.۵۱۳۳۰.۵ 
    ۱۴۱۵.۵۱۳.۵۴۸.۵۱۳.۵۳۰.۹ 
    ۱۴.۵۱۶۱۴۴۹۱۴۳۱.۳ 
    ۱۵۱۶.۵۱۴.۵۴۹.۵۱۴.۵۳۱.۸ 
    ۱۵.۵۱۷۱۵۵۰۱۵۳۲.۲۱ 

    رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

    ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

    بازگشت به بخش ورود

    کد دریافتی را وارد نمایید.

    بازگشت به بخش ورود

    تغییر کلمه عبور

    تغییر کلمه عبور

    حساب کاربری من

    سفارشات

    مشاهده سفارش

    سبد خرید